SISTEM DALAM TAMADUN MELAYU
Sistem Pemerintahan
Malaysia
merupakan sebuah Negara bangsa berbentuk persekutuan yang dibentuk oleh
beberapa buah negeri Melayu yang pernah menjadi negeri-negeri Melayu Bersekutu,
Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu dan Negeri-negeri Selat. Paksi atau
landasan utama yang menyumbang kepada pembinaan dan pemantapan tamadun Malaysia
ialah Tamadun Melayu- Islam. Setiap politik Melayu, diperintah oleh raja atau
sultan atau Yang di-Pertua. Sistem pemerintahan beraja (sistem pemerintahan
raja berpelembagaan) adalah sumbangan utama tamadun melayu dalam tamadun
Malaysia. Perlembagaan Malaysia memaktubkan dua institusi beraja iaitu Yang
di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu sebagai komponen penting dalam
pemerintahan demokrasi berparlimen di Negara kita.
Yang
di-Pertuan Agong merupakan ketua agama Negara yang mengetuai tiga badan di
dalam kerajaan iaitu badan pemerintahan (eksekutif), badan perundangan
(legislatif) dan badan kehakiman (judikatif). Yang di-Pertuan Agong tidak
terlibat di dalam politik dan pemerintahan Negara dan baginda berdasarkan
bidang kuasanya boleh mewakilkan tugasnya kepada sesiapa atau suruhanjaya yang
dilantik atau perkenan baginda. Baginda merupakan payung dan paksi kepada
perjalanan sistem pemerintahan Negara. Baginda tidak berkuasa mutlak,
sebaliknya baginda bertindak atas nasihat Perdana Menteri atau Jemaah Menteri
seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia.
Sistem Perundangan
Antara
catatan awal mengenai undang-undang Islam di Tanah Melayu adalah pada prasasti
Terengganu yang ditemui pada tahun 1899 di Sungai Teresat, Kuala Berang,
Terengganu. Batu bersurat ini bertarikh 17 Rejab 702 H bersamaan dengan 22
Februari 1303 M. Ia mengandungi beberapa catatan tentang hukum Islam yang perlu
dilaksanakan, iaitu tentang tanggungjawab pemerintah melaksanakan dan
menguatkuasakan ajaran Islam, pemberian dan penerimaan hutang, rejam atau hukum
sebat ke atas penzina, hukum menuduh zina dan tentang kesaksamaan antara semua
orang sama ada orang atasan atau rakyat bawahan.
Satu lagi
warisan yang membuktikan undang-undang Islam telah diamalkan dalam kerajaan
Melayu ialah Undang-Undang Pahang yang disusun semasa pemerintahan Sultan Abdul
Ghafur Muhaiyiddin Shah (1592-1614) di bawah pengaruh Undang-Undang Melaka. Dalam
era penjajahan misalnya di era British, mereka tidak berjaya merosakkan
kepercayaan atau keimanan orang Melayu terhadap Islam, tetapi dapat
melemahkannya. Bahkan tiada bantahan daripada orang Melayu apabila British
memperkenalkan undang-undang mereka, tidak seperti reaksi keras orang Melayu
apabila mendapat tahu pihak British akan memperkenalkan Malayan Union.
Sistem Pendidikan
Alam Melayu
pada tahap awal penerimaan Islam masih terikat dengan asas pendidikan tidak
formal yg berasaskan pada pola kehidupan tradisonal. Pendidikan lebih
ditekankan kepada keperluan kehidupan semasa dan berkembang kepada pendidikan
Islam sebagai asas kehidupan. Setelah kemasukan Islam perkembangan pendididkan
Islam mula berkembang dan menimbulkan kesedaran masyarakat Alam Melayu dan
pendidikan mula dibuka kpd kaum lelaki dan wanita. Asas permulaaan pendidikan
di Alam Melayu adalah dengan mempelajari
Al-Quran dan juga hukum agama. Perkembangan pendidikan ini juga turut dimainkan
oleh beberapa kerajaan Islam Melayu utama seperti Pasai, Aceh dan Melaka.
Sistem
pendidikan tidak formal terhasil daripada pengalaman, pemerhatian dan latihan. Ilmu
diturunkan melalui proses pengalaman, kerja-kerja pertukangan dan pertanian.
Anak lelaki akan mempelajari dengan cara mengikut orang tua dan ilmu dipelajari
secara tidak langsung. Bagi anak perempuan, mereka diasuh di rumah dengan
kerja-kerja berasaskan kepada pembentukan peribadi bersopan, lemah-lembut dan
persediaan sebagai seorang suri rumah dan ibu. Mereka diasuh dengan pendidikan memasak,
mengemas rumah dan kerja-kerja kraf tangan. Ulama turut menjadikan rumah mereka
sebagai tempat untuk menyampaikan pengajaran agama. Hal ini terbukti dalam sejarah
Melayu apabila Sultan Mahmud Syah telah mendatangi rumah Maulana Yusof untuk
mempelajari agama. Setelah kedatangan Islam pendidikan tidak formal diteruskan
dengan penekanan kepada pelajaran membaca Al-Quran dan mengenal huruf Arab di
samping mempelajar tulisan jawi. Asas sembahyang,ilmu tauhid, akhlak, halal
haram turut diberikan perhatian pada tahap awal pendidikan tidak formal Islam
di Alam Melayu. Di Filiphina,kanak-kanak akan mendapat pendidikan Al-Quran di surau
atau di rumah guru. Di Indonesia mereka mendapat pendidikan tidak formal di
surau dan di Tanah Melayu pendidikan diadakan di surau atau di rumah guru
agama.
Sistem
pendidikan Islam secara formal diadakan di institusi pendidikan seperti sekolah
pondok. Sistem sekolah pondok merupakan tempat pelajaran agama berasingan
daripada petempatan masyarakat. Di sini pelajar akan diajar dengan ilmu agama
secara aktif dan menghafal Al-Quran secara insentif. Di Tanah Melayu dan
Selatan Thai institusi pondok yang dikenali seperti pondok Tok Kenali, pondok
Tokku Pulau Manis di Terengganu. Di Minangkabau dikenali sebagai surau. Di Jawa
pula dikenali sebagai pesantren. Aceh dan Pasai dikenali sebagai Dayah Kot
Kuala. Kurikulum sekolah pondok terdiri daripada menghafaz Al-Quran, ilmu agama
seperti tafsir Al-Quran, hadith,tasawuf dan mantiq. Lepasan sekolah pondok akan
belajar di pondok lain untuk menambah ilmu, ada yg melanjutkan pelajaran ke
Mekah dan Madinah seperti tokoh Tok Kenali. Terdapat juga di kalangan mereka
menjadi tenaga pengajar di pondok. Institusi pondok di anggap sekolah berasrama
penuh, dilengkapi rumah, murid, rumah tok guru, tempat beribadat, tempat
menghadiri sekolah agama. Hubungan erat berlaku antara guru dan murid. Pelajar
tidak dikenakan bayaran. Pelajar membantu seperti menyediakan kayu api, air,
membersihkan rumah guru dan mengerjakan sawah untuk guru.
Comments
Post a Comment